Τενοντίτιδα Υπερακανθίου

Αρχική  /  Παθολογίες   /  Ώμος   /  Τενοντίτιδα Υπερακανθίου

Η άρθρωση του ώμου αποτελείται από 2 οστά, το βραχιόνιο οστό και την ωμοπλάτη, και ονομάζεται γληνοβραχιόνια άρθρωση. Η σταθεροποίηση της πραγματοποιείται από του συνδέσμους που την περιβάλλουν, καθώς επίσης και από τους μύες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην άρθρωση. Το μεγάλο εύρος κίνησης (ROM) που παρουσιάζει, οφείλεται στην ελάχιστη οστεΐνη σταθερότητα που υπάρχει, ενώ οι μαλακοί ιστοί (μύες, σύνδεσμοι, τένοντες) είναι οι κύριοι σταθεροποιητές της.

Η τενοντίτιδα ώμου είναι η πιο συχνή αιτία πρόκλησης χρόνιου πόνου στον ώμο και απαιτεί άμεση αντιμετώπιση και εξειδικευμένη θεραπεία, καθώς μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα του ασθενούς. Η πιο συχνή περίπτωση τενοντίτιδας στον ώμο είναι η τενοντίτιδα του υπερακανθίου μυός, η οποία μάλιστα συνδέεται συχνά με το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου, ή και προκύπτει ως συνέχεια αυτού.

Οι μύες που αποτελούν το στροφικό πετάλου του ώμου είναι 4 και ελέγχουν 3 βασικές κινήσεις:

• Την απαγωγή
  • Την έσω στροφή και
  • Την έξω στροφή του ώμου.

Ο υπερακάνθιος είναι ο βασικός μυς της κίνησης της απαγωγής του ώμου, ενώ μαζί με τους υπόλοιπους μύες του στροφικού πετάλου παρέχει δυναμική σταθεροποίηση στην κεφαλή του βραχιονίου επί της ωμογλύνης.

Η τενοντίτιδα του υπερακανθίου είναι όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως συχνά συνδεόμενη με το σύνδρομο πρόσκρουσης του ώμου. Η κοινή πεποίθηση είναι ότι το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου οδηγεί σε τενοντίτιδα υπερακανθίου και μάλιστα θεωρείται το 2ο στάδιο αυτής της πάθησης.

Τα αίτια της τενοντίτιδας του υπερακανθίου μπορεί να οφείλονται τόσο σε εξωγενείς, όσο και σε ενδογενείς παράγοντες. Συνήθως παρουσιάζεται σε άτομα που κάνουν έντονες και δυνητικά τραυματικές επαναλαμβανόμενες κινήσεις πχ. σε αθλητές των οποίων το άθλημα περιλαμβάνει επαναλαμβανόμενες ρήψεις, ή αθλητές που υφίστανται απότομο τραυματισμό κατά το ζέσταμα ή τη άσκηση. Επιπλέον η λανθασμένη στάση του σώματος για αρκετές ώρες της ημέρας (για παράδειγμα κατά την καθιστική εργασία) μπορεί επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο για τενοντίτιδα ώμου.

Τα πιο συχνά συμπτώματα της τενοντίτιδας του υπερακανθίου είναι:

• Έντονος πόνος ή / και ευαισθησία γύρω από τον ώμο
  • Ακαμψία που οδηγεί σε περιορισμό των κινήσεων
  • Πρήξιμο του τένοντα κοντά στην άρθρωση

Αξίζει να σημειωθεί ότι με τον όρο τενοντίτιδα (tendinitis, tendonitis), αναφερόμαστε στη παθολογική φλεγμονώδη κατάσταση του τένοντα που χαρακτηρίζει την οξεία φάση του προβλήματος και όχι την τενοντοπάθεια, η οποία είναι η εκφύλιση του κολλαγόνου του τένοντα σε απάντηση στην χρόνια υπερβολική χρήση (υπέρχρηση) αυτού. Κατά την οξεία φάση τα συμπτώματα είναι έντονα μέσα στο 24ωρο με έντονο πόνο και η φαρμακευτική αγωγή έχει τον κυρίαρχο ρόλο, καθώς επίσης και η φυσικοθεραπείες με σκοπό την αναλγησία του ασθενούς. Στην υποξεία φάση όμως συνίσταται η εκτίμηση της βλάβης και ο σχεδιασμός του κατάλληλου θεραπευτικού πλάνου φυσικοθεραπείας, που θα μπορούσε να περιλαμβάνει:

• Χειροθεραπεία (Manual Therapy)
  • Kinesio Taping
  • Medical Training
  • Κινητικό Έλεγχο
  • Χρήση Φυσικοθεραπευτικών μέσων κλπ.

για την πλήρη αποκατάσταση του τένοντα, και την επιστροφή του ασθενούς στις κοινωνικές και αθλητικές του δραστηριότητες.